Zadawanie dobrych pytań

Dobrym sposobem na to, aby pomóc komuś przemyśleć dany temat jest zadawanie pytań. Odpowiednie pytanie może skutecznie pomóc przedstawić posiadaną wiedzę, ocenić posiadane koncepcje, a także stworzyć nowe.

Zadawanie pytań mających na celu pomóc innym w procesie uczenia się nosi nazwę Metody sokratycznej, od jej twórcy Sokratesa, który żył w starożytnej Grecji.

Metoda sokratyczna wymaga bardzo uważnego słuchania osoby pytanej aby móc dobrze ocenić jej wypowiedĽ i sformułować pytanie, które będzie pomocne, konstruktywne i niekonfrontacyjne.

Oto przykłady takich pytań:

Pytania wyjaśniające

  • Co masz na myÅ›li mówiÄ…c ______?
  • O co przede wszystkim Ci chodzi?
  • Jak _____ odnosi siÄ™ do _____?
  • Czy mógÅ‚byÅ› to sformuÅ‚ować inaczej?
  • Czy dobrze CiÄ™ zrozumiaÅ‚em: masz na myÅ›li _____ czy też _____?
  • Jak to siÄ™ odnosi do naszego problemu/dyskusji/sprawy?
  • Joasiu, czy mogÅ‚abyÅ› swoimi sÅ‚owami podsumować to co powiedziaÅ‚ Ryszard? ... Ryszard, czy to miaÅ‚eÅ› na myÅ›li?
  • Czy mógÅ‚byÅ› podać mi przykÅ‚ad?
  • Czy _____ byÅ‚oby dobrym tego przykÅ‚adem?

Pytania sprawdzające założenia

  • Co zakÅ‚adasz mówiÄ…c to?
  • Co zakÅ‚ada Joasia?
  • Co innego moglibyÅ›my zaÅ‚ożyć?
  • Wydaje siÄ™, że przyjmujesz, iż _____. Czy dobrze CiÄ™ rozumiem?
  • CaÅ‚e Twoje rozumowanie opiera siÄ™ na _____. Dlaczego oparÅ‚eÅ› swoje rozumowanie na _____ zamiast na _____?
  • Wydaje siÄ™, że przyjmujesz, iż _____. Dlaczego uważasz to za oczywiste?
  • Czy zawsze tak jest? Jak myÅ›lisz o co chodzi w tym zaÅ‚ożeniu?
  • Dlaczego ktoÅ› mógÅ‚by przyjąć takie zaÅ‚ożenie?

Pytania badajÄ…ce motywy i dowody

  • Czy mógÅ‚byÅ› wyjaÅ›nić nam swoje motywy?
  • Jak to siÄ™ odnosi do tego przypadku?
  • Czy jest powód aby wÄ…tpić w ten materiaÅ‚ dowodowy?
  • Kto jest w stanie stwierdzić, czy to prawda?
  • Jak odpowiedziaÅ‚byÅ› komuÅ›, kto mówi, że ____?
  • Czy ktoÅ› jeszcze ma dowody na poparcie tej tezy?
  • Jakie rozumowanie doprowadziÅ‚o CiÄ™ to takich wniosków?
  • Jak moglibyÅ›my siÄ™ przekonać, że to jest prawda?

Pytania na temat poglądów lub punktu widzenia

  • Co sugerujesz mówiÄ…c to?
  • MówiÄ…c _____, czy sugerujesz że _____?
  • Ale gdyby tak siÄ™ staÅ‚o, to jakie by byÅ‚y inne tego skutki? Dlaczego?
  • Jaki miaÅ‚oby to skutek?
  • Czy tak staÅ‚oby siÄ™ na pewno, czy tylko prawdopodobnie?
  • Jaka jest alternatywa?
  • Jeżeli faktem jest, że _____ oraz _____ to co jeszcze może być prawdÄ…?
  • JeÅ›li zaÅ‚ożymy, że ____ jest etyczne, to co z _____?

Pytania badajÄ…ce implikacje i konsekwencje

  • Jak możemy to sprawdzić?
  • Co zakÅ‚ada to pytanie?
  • Czy _____ sformuÅ‚owaÅ‚by to pytanie inaczej?
  • W jaki sposób ktoÅ› mógÅ‚by rozwiÄ…zać tÄ™ kwestiÄ™?
  • Czy w ogóle jesteÅ›my w stanie znaleĽć odpowiedĽ na to pytanie?
  • Czy to pytanie jest jasne? Czy je rozumiemy?
  • Czy odpowiedzieć na to pytanie jest Å‚atwo czy trudno? Dlaczego?
  • Czy wszyscy zgadzamy siÄ™, że tak powinno brzmieć pytanie?
  • Aby odpowiedzieć na to pytanie, na jakie inne pytania trzeba przedtem znaleĽć odpowiedĽ?
  • W jaki sposób _____ okreÅ›liÅ‚by tÄ™ kwestiÄ™?
  • Dlaczego ta sprawa jest ważna?
  • Czy to pytanie jest najważniejsze, czy też istnieje jakieÅ› pytanie ukryte?
  • Czy widzisz w jaki sposób to może siÄ™ odnosić do ________?

Pytania opracowano na podstawie: Paul, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.

Pisz uważnie Pomoc, Pisz uważnie

Czytaj uważnie Pomoc, Czytaj uważnie

Spis wszystkich plików pomocy