Poszczególne posty można oceniać przy pomocy skali opartej na teorii odrębnego poznania i powiązanego poznania. Teoria ta może pomóc na nowo spojrzeć na stosunki międzyludzkie. Opisuje dwa różne sposoby uczenia się i oceniania tego co widzimy i słyszymy. Mimo, iż każdy z nas może wykorzystywać te dwie metody w różnym stopniu w różnych sytuacjach, warto wyobrazić sobie dwie przykładowe osoby. Jedna z nich jest posługuje się głównie odrębnym poznaniem (Jaś), a druga głównie poznaniem powiązanym (Małgosia).
  • JaÅ› chce zachowywać "obiektywizm" w najwiÄ™kszym możliwym stopniu, nie angażujÄ…c swych uczuć ani emocji. W dyskusji z ludĽmi, którzy majÄ… odmienne zdanie, JaÅ› woli bronić swych racji używajÄ…c logiki do znajdywania luk w racjach przedstawianych przez rozmówców. Do nowych poglÄ…dów podchodzi krytycznie, chyba, że sÄ… one faktami popartymi przez cieszÄ…ce siÄ™ dobrÄ… opiniÄ… ĽródÅ‚a takie jak książki, szanowani nauczyciele, lub wÅ‚asne bezpoÅ›rednie doÅ›wiadczenie. JaÅ› w dużym stopniu posÅ‚uguje siÄ™ poznaniem odrÄ™bnym.
  • MaÅ‚gosia jest bardziej wrażliwa na ludzi. Ma rozwiniÄ™tÄ… empatiÄ™ i czÄ™sto sÅ‚ucha innych oraz zadaje im pytania tak dÅ‚ugo aż ma wrażenie, że potrafi powiÄ…zać i "zrozumieć sprawy z ich punktu widzenia". Uczy siÄ™ poprzez wymianÄ™ doÅ›wiadczeÅ„, które zaowocowaÅ‚y zdobyciem wiedzy u innych osób. W rozmowach unika konfrontacji i czÄ™sto, jeÅ›li znajdzie sposób, stara siÄ™ pomagać drugiej osobie, sugerujÄ…c logiczne rozwiÄ…zania. MaÅ‚gosia w bardzo dużym stopniu wykorzystuje poznanie powiÄ…zane.
Czy w powyższych przykładach zauważyłeś, że poznaniem odrębnym posługuje się mężczyzna, a powiązanym kobieta? Niektóre badania wykazują, że statystycznie jest to pewna prawidłowość, choć poszczególne osoby mogą plasować się w dowolnym miejscu pomiędzy tymi dwoma skrajnościami. Dla współpracującej i efektywnej grupy uczących się najlepiej byłoby gdyby wszyscy mogli stosować OBA sposoby poznania. W szczególnej sytuacji, tak jak na forum on-line pojedynczy post danej osoby może ujawniać jedną z tych dwóch cech lub nawet obie. Osoba, która ogólnie posługuje się poznaniem powiązanym może wysyłać sygnał typowy dla poznania odrębnego i odwrotnie. Celem oceny każdego postu przy pomocy tej skali jest:

a) pomóc Tobie w zastanawianiu się nad opisanymi tu kwestiami w trakcie czytania postów b) przedstawić każdemu autorowi opinie na temat tego, jak postrzegani są przez innych
Wyników nie stosuje się do oceny studentów, lecz do usprawnienia komunikacji i procesu uczenia się.
Jeśli jesteś zainteresowany bardziej szczegółowymi informacjami, odsyłamy do publikacji autorów tych koncepcji:
  • Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.
  • Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
  • Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.
  • Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
  • Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
  • Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
  • Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.

Spis wszystkich plików pomocy